Værkstedstip: Hvad kendetegner diagonal- og radialdæk?

Diagonal eller radial – hvert kommercielt dæk kan tilordnes en af disse to konstruktionstyper.
Vi ser i vores værkstedstip tilbage på udviklingshistorien, forklarer begge konstruktionstyper og oplister deres fordele og ulemper.

Radialdæk blev først introduceret på markedet i 1946. Takket være deres tekniske overlegenhed på mange områder spredte denne dæktype sig hurtigt og fortrængte de hidtil almindelige diagonaldæk fra de fleste anvendelsesområder. 

I dag bruges overvejende radialdæk på moderne traktorer og trækkende maskiner. I visse specialområder, såsom skovbrug, er det dog stadig fornuftigt at bruge diagonaldæk på grund af produktspecifikke særegenheder. Denne pionerteknologi dominerede hjulverdenen siden dens udvikling i 1898.

Forskelle mellem diagonal- og radialdæk

De ældre diagonaldæk har indvendigt flere lag af nylonfibre, der er lagt diagonalt over hinanden i en vinkel på 55 grader. De danner konstruktionsmæssigt en ret stiv karkasse. På den ene side er sådanne diagonalt konstruerede dæk meget stabile, tåler høj belastning og er godt beskyttet mod skader. Deres lave fleksibilitet øger dog rullemodstanden og dermed brændstofforbruget. Desuden opvarmes dækket hurtigt under brug.

Det første ægte radialdæk, Michelin 185-400 SP, kom på markedet i 1949. Det "radiale" i radialdæk refererer også til anordningen af de forskellige lag i dækket. I radialdæk løber karkassens stoflag vinkelret på kørselsretningen og er lagt i en vinkel på 90 grader over hinanden. Med andre ord stråler karkassens fibre og stålkabler fra midten af dækket udad. Radialteknikken sikrer en stort set uafhængig funktion af dækkets sidevæg og slidbane, hvilket lover forskellige fordele. En sådan karkasse er markant mere elastisk og fører til en bedre kurveegenskab for dækket. Også rullemodstanden reduceres.

typefordeleulemper
Diagonal
  • Billigere anskaffelsespris
  • Lav følsomhed over for stikskader
  • Høj egenbevægelse (slip) på jorden
  • Trykspidser i kontaktfladen
  • Højere slid
  • Lavere trækkraft
Radial
  • Mindre slip på jorden
  • Ingen forskydninger mellem karkasselagene
  • Jævn lastfordeling i kontaktfladen
  • Effektiv trækkraft gennem rulleeffekt
  • Reduceret brændstofforbrug
  • Mindre jordkomprimering
  • Højere levetid
  • Forbedret kørekomfort og smidighed
  • Højere anskaffelsespris
  • Lavere dæmpningsegenskaber

 

VF-dæk er den næste evolutionstrin

Imidlertid har radialdækteknologien også udviklet sig videre. For tiden sætter VF-profiler nye standarder. Konstruktionen følger stadig den radiale design, men takket være forbedret karkassteknik kan disse dæk bære den samme last som sammenlignelige standarddæk ved 40 procent lavere dæktryk – eller bære op til 40 procent mere last ved samme dæktryk. Den nyudviklede konstruktion giver VF-dæk den nødvendige fleksibilitet og stabilitet ved skiftende trykforhold og sikrer en sikker traktion. I praksis bringer denne dæktype dobbelt nytte: På marken kan dækkets indre tryk sænkes, så kontaktfladen skånsomt forøges. Til vejtransport kan dæktrykket øges for at spare brændstof.