Værkstedstip: Hvad står der på dækket?

På dæksiden placerer dækfabrikanterne alle vigtige informationer om dækket. Udover det præcise profildesign er der angivet vigtige oplysninger såsom dækkets bredde, fælgdiameter og forholdet mellem dækhøjde og dækkets bredde. Derudover findes last- og hastighedsindekset under oplysningerne. Dette angiver den maksimale hastighed, et dæk er designet til, og den maksimale last, profilen kan bære sikkert.

Dækmål

Den længe gyldige internationale størrelsesdefinition i tommer er blevet ændret de seneste år. Den moderne udgave giver oplysninger om dækkets bredde, højde og konstruktionstype samt fælgdiameteren, der passer til profilen. Nogle dæk bærer stadig begge størrelsesnormer, som vores eksempel viser.

Dækkets bredde:
Efter den nye mærkningsstandard står 420 som det første ciffer for dækkets bredde på 420 millimeter.

Dækhøjde:
Højden på et dæk er angivet som en procentdel af dækkets bredde – her er dækhøjden 80 procent af dækkets bredde; konkret 80 % af 420 mm = 336 mm.

Konstruktionstype:
Til forskel mellem de to konstruktionstyper, diagonal og radial, bærer diagonaldæk en bindestreg (420 / 80 – 46) og radialdæk, som i vores eksempel, et R.

Fælgdiameter:
46 angiver fælgdiameteren i tommer, der passer til den pågældende profil. Som tidligere er denne værdi angivet i tommer.

Gammel mærkning:
Den gamle mærkning viser kun dækkets bredde (her 169 tommer), konstruktionstype (her R for radial) og den tilladte fælgdiameter (her 46 tommer). Oplysninger om sidevægshøjde mangler.

Bæreevne og maksimal hastighed

Last- og hastighedsindekset findes også på dæksiden. Det angiver i kodet form bæreevnen ved et givet referencelufttryk og den tilladte maksimale hastighed.

Mærkningen 166F angiver, at dækket har en bæreevne på 5.300 kg ved 80 km/t, hvor tallet 166 er kode for den maksimale bæreevne og bogstavskoden F afslører hastighedsindekset. Bæreevne og hastighed bestemmes gennem forskellige testprocedurer, der skal sikre, at dækket kan bære en bestemt last sikkert under givne forhold og forblive stabilt og sikkert ved en defineret hastighed.

Den angivne bæreevne gælder for et antaget standardlufttryk under dæktesten. I praksis afhænger den faktiske bæreevne i vis udstrækning af dæktrykket. Nærmere oplysninger kan findes i lufttryktabellen, som er tilgængelig for hvert dæk hos producenten og forhandleren.

Med eller uden slange?

Til de vigtige oplysninger på dæksiden hører også, om et dæk konstruktionsmæssigt kan køres med eller uden slange. Forkortelsen TL står for Tubeless og betyder, at ingen slange er nødvendig. Forkortelsen TT (Tube Type) angiver, at dette dæk skal køres med slange.

DOT-nummer afslører dækkets alder

Udover de nævnte oplysninger findes også fremstillingsdatoen på dækket. Den er en del af DOT-nummeret; DOT står for North American Department of Transportation. Dækproducenter kan sætte produktionsmåned og år enten i starten eller slutningen af koden. Et dæk med cifrene 2311 er altså produceret i uge 23 i år 2011. Bemærk: Som nye dæk betragtes profiler, der ikke har været opbevaret mere end fem år beskyttet mod vind og vejr.